lørdag, juli 15, 2006

Ah - verandaen

Først tok det 6 timer å male nordveggen. Deretter fulgte jeg dagens innspurt i Tour de France. Og etterpå er det deilig og fortjent å trekke seg tilbake til verandaen.

Først en velkommen middag med verandagrillede asparges til forrett og ditto grillet entrecôte og lun kålsalat som hovedrett, servert med en iskald pils i sommervarmen.

Deretter en pose Twist, en bunke med lørdagsaviser og en kald chablis i godstolen. Humla surrer i klatrerosa, Sade (Diamond Life) lyder fra stereoen inne fra stua, naboen har terrassefest nedi lia og det er sommer i Norge.

Etter å ha fått kjempedreis på grilling av asparges etter innkjøp av ny kulegrill, er det blitt min favorittrett i sommer. Aspargesen må i butikken se frisk og grønn ut, ikke antydning til tørr. Hjemme tar du aspargesen og brekker av den biten som faller av naturlig når du bøyer den (ca. 3-6 cm fra bunnen på de jeg kjøper). Av den stilken som gjenstår (altså under skuddene), skreller du nedre halvpart (det finnes aspargesskrellere, men jeg bruker potetskrelleren).

Grillet asparges (for en):
* 6 asparges, preparert som nevnt ovenfor
* masse god olivenolje
* 1 strøken ts salt ++ (tro meg)

Blandes godt. Grilles på middels varme i 2 ganger 2 minutter (snus). De skal være lett brune på grillsiden, men ikke brente.

Ingen kommentarer: