tirsdag, september 02, 2008

Sitrontre

På jentungens (12) oppfordring kjøpte jeg her for noen måneder siden et sitrontre. I potteform. En stueutgave i romslig potte. Dyrt var det, også. Hm. Men rundt 30-40 cm høyt.

"Dette må du passe godt på," sa ekspiditrisen. "Hm?" sa jeg. Så mye for mine grønne fingre.

Sitrontreet har nå stått 4 måneder i stua. På fine soldager lufter jeg det på verandaen. Det ble kjøpt med 3 sitroner, men nå har jeg 4! Alle fremdeles grønne, så jeg skjønner at dette er en langsom prosess.

Men nå lurer jeg litt på dette med stell av sitrontrær? Saken er den at treet har blomstret noe så alldeles i sommer! Hvite, fine blomster. I mengder - jeg har sikkert telt 20 blomster. Samtidig har det produsert et helt nytt sitronkart(?) Men bladene faller av! Jeg ser med desperasjon på bladfellingen. Det må jo produseres blader for å dra nytte av solinnstrålingen? Produsere sukker og slikt for fruktene?

Er det noen som vet hva sitrontrær i stueform liker av stell? Det liker tydligvis noe av det jeg gjør, siden det produserer frukt, men på den annen side er det snart ribbet av blader.

Hjelp!

3 kommentarer:

Lise sa...

Hjelp her òg..! Kan bare si at jeg har samme problem. Vårt tre ble kjøpt i desember, og står ved vinduet i stua. Har blomstret masse, og sammen med de visne knoppene (ca 100) faller badene av. Skjønte at det var viktig å vanne ved stammen, men usikker på hvor mye vann og hvor ofte man bør vanne. Skal prøve å lese meg fram til en løsning, så kommer jeg tilbake

Anonym sa...

Har plantet mitt eget tre, det er nå to år gammelt.
Det bærer ingen blomster eller frukter, det tar rundt fem år før det skjer.
Har lest meg frem til en del tips og råd.
Blad felling er helt naturlig, spesielt hvis treet har byttet miljø.Prøv og få til så jevne overganger som mulig ved flytting, det gjelder også om sommeren når treet skal ut på terrassen.
Prøv og holde jorden litt fuktig og spe på med sitrus gjødsel.
Hvis du googler sitrontre så får du mange nyttige treff.
Lykke til.
LP

Frida Kalseth sa...

Noen som har problemer med at blomstene faller av? Har vært borte i ei uke med samboerne mine har vanna treet... kom hjem til masse blomster...... fordelt på bakke og på treet.