torsdag, oktober 29, 2009

Plukkfisk? Brandade?

Jeg er ikke noen god planlegger av middag. Så det var kombinasjonen av lettsaltet torsk på tilbud på Meny og en pakke overmoden mandelpotet i kjellertrappa som gjorde utslaget. Det er fort gjort å lage for mye torsk og koke for mange poteter. Så derfor restemiddag. Litt panikkartet over for mye rester ringte jeg min kjære mor, og hun fortalte at fisk og poteter kunne arrangeres som plukkfisk. Et kjapt søk på plukkfisk avslørte at det er to helt forskjellige skoler på hvordan man skal lage denne retten. Den østlandske, som jeg er oppvokst med, med kokt torsk, poteter og hvit saus, og, til motsetning, den "ekte", vestlandske med potetmos og fisk. Noen linker viste også at det var en sammenheng mellom den bergenske plukkfisk og den franske "brandade". Og her er jeg jo helt på hjemmebane, "brandade" har jeg jo spist til fransk lønsj i et helt år, såvisst det fantes. Også høres det mye finere ut med "brandade" enn plukkfisk.

En kjapp improvisert oppskrift som smakte meg og mitt følge godt følger. Nok til to:

350 g kald, kokt, lettsaltet torsk
8 kokte, kalde middels store mandelpoteter (kokt i salt vann)
ca. 100 g smør
2 dl matfløte
1 sjalottløk
1 fedd hvitløk
3 skiver bacon
salt og pepper
ferske krydderurter etter ønske

Stek bacon. Ta til side. Stek sjalottløk og hvitløk blank i baconfettet.

Smelt smøret. Kutt potetene og ha i. Mos potetene i smøret. Spe med fløten. Kok opp. Ha i løken og baconfettet. Jeg klipper bacon med saks rett ned i gryta. Smak til med salt (trolig lite) og pepper (trolig mer). Smuldre fisken ned i gryta. Tilsett ditt urtevalg. Jeg liker masse bladpersille. Ha i ildfast form.

Jeg la denne blandingen ned i en smurt form og varmet den ved 200 grader i 20 minutter. For godt mål toppet jeg med noen jarlsbergskiver, men det var aldri en del av "brandade-en" jeg fikk i Frankrike.

Men retten var smashing! Dette kommer jeg til å prøve igjen.

Ingen kommentarer: