tirsdag, juni 13, 2006

Fotball-VM: Heia Sverige og Kroatia!

Ok. Jeg er en idiot. Fotball-idiot. Jeg trøster meg med at det er en av bedre idiotiene man kan bli rammet av. Og nå er det VM for oss angrepede.

Først og fremst heier jeg på Sverige. Fordi de er våre gode naboer. Og i perioder spiller de god fotball. Jeg unner Sverige å komme så langt som mulig i turneringen.

Deretter har jeg et komplekst forhold til Kroatia. Det er et land på innbyggerstørrelse med Norge (ca. 4.5 mill), men har et (for meg) ukjent antall fotballproffer som langt overskrider Norges bidrag til idretten.

I kveld spilte Kroatia mot Brasil og tapte 0-1. Det var greit. Brasil scoret det ene målet de trengte på en vakker måte. Men Kroatia var intet slakt. Jeg er imponert over det kollektive arbeidet, forsvaret og stå-på-viljen. Dessverre er jeg mindre imponert over over de ufine tricksene deres; å falle død om hver gang en motstander pirker borti deg, snikingen i avstand når motstanderen har har frispark og uthaling av tiden (noe som ikke skjer når de ligger under).

Men Kroatias fotball vekker følelser i meg, de er knallgode i sine beste øyeblikk, de kommer fra en nasjon av vår egen størrelse, og de er konstant "under dog-en" som kan gjøre det mest fantastiske. Og de ofrer skjorta for landet sitt. For en del fotballinteresserte mennesker kan de nok framstå som kyniske, beregnende og usympatiske, men, hey, de er kjempegode fotballspillere.

Så heia, Sverige, fordi dere er våre gode fotballnaboer, og heia, Kroatia, fordi dere vekker fotballfølelser i meg som jeg ikke visste jeg hadde!

Men Brasil vinner nok, til slutt.

Ingen kommentarer: