tirsdag, juni 16, 2009

Herrevesker

Hva er det for en vederstyggerlighet som griper om seg?

For tida krever min arbeidssituasjon at jeg frekventerer tre metropoler i embedets medfør: Paris, Moskva og Skien. Og i 2 av disse 3 storbyene er herrevesker plutselig blitt en helt kurant rekvisitt i bybildet. Det er bare i det norske geografiske innslaget hvor denne tvilsomme gjenstanden heldigvis ikke kan sees. Til og med mine kolleger her i utlandet har plutselig omfavnet herreveskens fortreffelighet: Det skal være så greit å ha med seg lommebok, mobiltelefon, headset, pass, adgangskort, kollektivtrafikkbevis, litt lesestoff, nøkler, kam og jeg vet ikke hva.

Herrevesken (egentlig går den for å være unisex, men jeg ser ingen damer med den) er litt smalere og høyere enn en tradisjonell dameveske, i skinn og lett henslengt over motsatt skulder den bæres på.

Men jeg holder ut. Ingen herreveske her i gården! Mobiltelefonen får heller lage slitemerke på bukselomma, skjortelomma bli deformert av headsettet og passet, og de løse nøklene gnage sin vei gjennom buksefõret før jeg går til anskaffelse av en veske. Herremodell eller ei.

2 kommentarer:

idaho sa...

En ting er nå i Paris, der kan man vel ikke vente annet, men jeg finner det utrolig rart at de florerer i Moskva, i tjukkeste macholand? Du store verden.

Stian sa...

Jeg tror det er ønsket om rubler i cash som gjør veskene så populære. Og så har alle russiske menn en iPhone, som ikke er så lommevennlig.