mandag, juli 13, 2009

Sport og teknologi

Jeg anser meg ikke som sportsidiot. Dog, jeg liker den gode, gamle "tippekampen" på lørdager i vintersesongen og har av den grunnen anskaffet TV-abonnement på engelsk fotball. Dessuten forsøker jeg å få med meg Odds hjemmekamper når jeg er i gamlelandet.

Et annet interessant fenomen er sykling. Ok, sporten har vært kronisk plaget av doping og juksemakere, men, som for fotball, det er noe med kombinasjonen av lagsport og individuelle prestasjoner som er veldig fascinerende for min del.

Jeg kjøpte meg ny sykkel i fjor, og jentungen (13) fikk ny sykkel nå i vår, og etter relativt grundig research kan jeg helt klart slå fast at det er stor forskjell på en sykkel til 3000 og en til 7000. Vekt, stivhet, solidhet, nøyaktighet av gir, rundheten av hjul, kvaliteten på bremser ...

Som følge av sykkelinteressen følger jeg derfor relativt entusiastisk med på Tour de France. Da den gamle digital-TV-tuneren tok kvelden (for tredje gang?!) oppgraderte jeg derfor nylig til en HD-tuner for TV-en. Og hvilken forskjell!

Jeg må bare si: Det er en markant kvalitetsforbedring. Tour de France i vanlige TV-signaler og i HD-TV er to helt forskjellige programmer. Jeg er målløs! Det er vel nyhetens interesse som spiller meg et puss, men allikevel. Det var helt klart verdt pengene.

Av egen erfaring oppgraderer jeg hermed i hvert fall 3 områder det ikke lønner seg å spare på kronene: Sko, sykkel og tv-forbindelse.

Ingen kommentarer: