mandag, mai 18, 2009

Full pupp for gravende journalistikk

Jeg har Nettavisen som bokmerke i nettleseren min. Det er mest en nostalgisk greie, fra den gangen de serverte ferske nyheter. Jeg ser den er blitt mindre og mindre besøkt.

Det har kanskje sin naturlige forklaring? I min daglige oppdatering av hva som skjer i hjemlandet Norge, er ikke nyheter om "pupp" min første prioritet. Men i dag knaker omtalte Nettavisen til med ikke mindre enn 3 nyheter om pupper på sin førsteside.




Jeg skjønner jakten på klikk og annonsører kan være slitsomt for tida, men det må vel være grenser for hva man er villig til å skrive om for å nå lesere? Eller, når jeg tenker meg om, det ser ikke slik ut.

Er det ikke høyskoleutdanning som er nødvendig for å kalle seg journalist? Er man villig til å gjøre hva som helst for å beholde jobben? Å være stolt av sitt yrke er tydligvis en utdøende dyd ...

Ingen kommentarer: