mandag, oktober 01, 2007

Fugl i huset

Jobben medfører en del reising. Derfor er det vanskelig å ha husdyr. Jeg er glad i hunder, men å stadig spørre familie og bekjente om hundepass er et slit. Jeg forsøkte akvarium en stund (takk, Aage!), men etter en 9 dagers tur til Spania oppdaget jeg Darwin i praksis. Det var bare noen hardføre neontetraer, pansermallen og ansistrusen som overlevde.

Men, i dag, da jeg kom hjem, flakset det plutselig en fugl rundt på kjøkkenet. En kjøttmeis, sånn helt uten videre. Både fuglen og jeg var lettet da jeg åpnet vinduet og den fant veien ut.

Etter en del detektivarbeid oppdaget jeg at jentungens vindu i 2. etasje hadde stått i vippeposisjon. Det er jo kurant å reise fra huset med tilgang til litt friskluft? Men tydligvis var det nok for kjøttemeisen til å komme inn. Døra til barneværelset stod så vidt på gløtt, men fuglen har da tydligvis fløyet (hehe, den gikk vel ikke trappa) ned til første etasje, og der har den slått i hjel dagen. Den hadde bæsjet på skinnsofaen, turnet i blomsterpotta og spist godt av peanøttene som stod framme etter festen på fredag ... skjønt det ble vel lørdag, til slutt.

Uansett, det var godt å se gleden til fuglen, der den satt i høyttalertrekket oppunder taket på kjøkkenet, da jeg åpnet vinduet. Svisj, ut. Trolig på jakt etter en vannpytt for å dempe peanøttørsten.

Jeg tror fremdeles jeg står over husdyranskaffelse i den nærmeste framtida.

Ingen kommentarer: