mandag, desember 29, 2008

Et hamster?

Aftenpostens språktest "Hvor gammelt snakker du" har vært julens schlager i familien. Et av spørsmålene er om du sier en hamster eller et hamster.

"Jøss, kan det være noen som forveksler det?" tenkte jeg. Hamster har da alltid vært et hankjønnsord? Men en kontrollsjekk med husets datter (12) og hennes niese (11) avslørte at begge mente det heter et hamster. Hm.

Forøvrig er min språklige alder 63 år. Også hm.

Bonusquiz: Hva er det eneste substantivet som på norsk er tillatt å bøye som hankjønn, hunkjønn og intetkjønn?

2 kommentarer:

Stian sa...

Siden ingen beit på (jeg vet, sporadisk og irregulær, meningsløs og selvsentrert blogg), er svaret "gardin". Du kan si gardinen, gardina og gardinet.

Dette til orientering.

Anonym sa...

Haha, jeg beit på. Greide ikke nerde-quizen, men arkiverer den som fun fact, og er sikker på at jeg får bruk for opplysningen en gang i nær fremtid!!