søndag, mai 10, 2009

Spisetider

Hvor lang tid bruker du på å spise og drikke daglig?

For min egen del tipper jeg 10 minutter frokost, 30 minutter lønsj og 25 minutter middag. Legg til to kaffepauser på 10 minutter og noen glass vann, og jeg sitter igjen med rundt 80 minutter.

Da er jeg i godt selskap. I følge International Herald Tribunes lørdagsartikkel om måltidsvarigheter og økonomisk vekst bruker gjennomsnittsnordmannen 81-82 minutter daglig på å spise og drikke. Det er langt mindre enn den gjennomsnittlige franskmannen Jean-François, som bruker 135 minutter, altså nærmere en time mer enn meg.

Mens måltider i Norge gjerne er for å bli mett, er franskmennene veldig bevisste på at mat er en sosial greie. Det prates og diskuteres. En kaffe kan drøyes i det uendelige for å få en anledning til en god prat.

Men tilbake til artikkelen, så ser det ut som det er en sammenheng mellom den samlede varigheten på dagens måltider og landets økonomiske vekst. Jo mindre tid brukt på spising, desto høyere økonomisk vekst. Her skal man være forsiktig med korrelasjon og kausalitet, men det er ikke tvil om at franskmenns hang til uendelig lange samtaler av og til kan virke som bortkastet tid for noen og enhver ...

2 kommentarer:

Anonym sa...

For min del må jeg nok skille mellom drikking og spising. For ikke å snakke om det å lage drikkevarer kontra det å lage mat :-)

Stian sa...

Du bruker vel ikke så himla lang tid på den halvliteren?

Og at det å lage mat (evt. drikke) kan ta lengre tid enn å spise den, er det vel stor forståelse for.