mandag, august 15, 2005

Kantareller

Nå, hva skal jeg fylle denne bloggen med? Hvilke finurligheter og spissformulerte standpunkter skal jeg krydre bloggen med for mine lesere?

Jo: Sopp!

Vi (dvs. jeg, datter og min søster) plukket mellom 2 og 3 kg kantareller i går! Etter å ha gått på 2 bomturer på lørdag, valgte vi det sikre på søndag - der hvor vi har vært før. Kantareller er veldig trofaste, de dukker opp på samme sted hvert år. Mengden kan variere fra lite til mye, men stedbundne er de. Går man i vill skau, kan GPS være en fordel. Merk hvor du fant kantareller i år, og sjansene er store for at de vil være der neste år også!

Hva jeg gjør med så mye kantareller? Legger dem tørt i smijernspanne på svak varme og steker dem til hvislingen stopper. Fryser de så i passe porsjonspakker. Når måltidet kaller på sopptilbehør (f.eks en god biff), tar man den frosne soppakken opp og steker opp soppene i smør. Snadder.

Om 2-3 uker er det piggsoppenes tur!

Ingen kommentarer: