tirsdag, august 16, 2005

Rotfylling

Rotfylling er noe dritt. I dag måtte jeg åpne 6-ern i overkjeven for tredje gang.

I det hele tatt har jeg et anstrengt forhold til rotfyllinger. Det hele startet da jeg rundet 40, og fikk min første tannverk i jubileumsgave. "Har du vondt?" spurte tannlegen og blåste på tanna med trykkluften. Det var like før jeg slo han rett ned, der han satt ved siden av tannlegestolen min. Bleik i ansiktet og anstrengt fattet feide jeg brutalt handa og trykkluftdispenseren vekk fra munnen min, satte meg kjapt opp og sa behersket: "INFERNALSK!"

Så, for noen år siden greide jeg kunsstykket å få tannverk i to nabojeksler samtidig, noe som førte til hyppige gjensyn med tannlegen min og dertil hørende sterk tapping av bankkonto. Klok av skade blåste han ikke trykkluft på tennene før etter bedøvelsen denne gangen. Ikke før hadde tannervene blitt røsket ut og bedøvelsen lagt seg da tannverken returnerte til den ene av tennene (den nevnte 6-ern). Tannlegen var sporty og tok det på garantien, og pirket ut restene enda en gang.

Det var vel en 3-4 år siden. Så, i sommer, returnerte altså tannverken til den ene rotfylte tanna. "Går det an?" spør du kanskje, "er ikke ei rotfylt tann død?" Jo, det skulle man jo tro, da! Ikke sant? Litt bleik ga tannlegen med en resept på penicillin og henvisning til en rotfyllingsspesialist.

Så, i dag, var jeg hos spesialisten. Bedøvelsen har nå gitt seg såpass at jeg akkurat i sted turte å spise middag uten redsel for å bite av meg leppa.

Spesialisten trøstet meg med at det tidligere arbeidet var godt håndverk, men det var en veldig kinkig 4. nervekanal som hadde gjemt seg godt og i tillegg tok en 90-graders bøy utover mot ganen. Selv hun syntes den var vrien å finne og, ikke minst, å stake rein.

Inn med bakteriedrepende bakfylling og midlertidig utenpåfylling. "Når bakteriene har vært innelukket så lenge, er de ganske gjenstridige, så vi må nok ha to runder med midlertidige fyllinger før vi lokker den igjen," sa hun.

Jaja. 1870 kroner. I tillegg 12 kroner til parkering. Pluss to kommende re-åpninger og lokkinger.

Jeg har et anstrengt forhold til rotfyllinger.

Ingen kommentarer: