tirsdag, november 27, 2007

Accidental tourist

Har du lest boka? Den begynner å bli en del år, nå. Anne Tyler skreiv
om den lett tafatte og håpløse Macon Leary i The Accidental Tourist. Nærmeste genre er vel en romantisk komedie. Sommerferielitteratur.

Uansett, den lett tafatte og håpløse Macon lever av å skrive reisehåndbøker for folk som må reise i jobben, men som hater reising og helst vil være hjemme. I første rekke selgere. Boka treffer meg litt av og til. Særlig når det gjelder avsnittene med råd om kleskode.

Macon anbefaler en mellomgrå dress. Den går til alt, fra bedriftsbesøk via festmiddag til begravelse. Nå er ikke min profesjon så selgerrettet som Macons publikum, men etter en del år med stresskoffert på tur, er det utrolig hva man kan få til med litt kreativ pakking.

Frøken Makeløs overdrev noe i sine reiseforberedelser (du kan regne med å ha anledning til å kjøpe tøy i løpet av en 14-dagers periode, frøken ...)

For en 4-dagers tur reiser jeg greit med kun håndbagasje på fly. Ha på deg


  • Mørkspettet bukse
  • Mørkstripet skjorte
  • Krøllfri dressjakke (min er i mørkegrønn cordfløyel)
  • Sorte, nypussede Goretex-sko (greie til middag, greie til fabrikkbesøk i regnvær)
  • Pass
  • Billetter
  • Mobil
  • Slips i lomma


I stresskofferten går det


  • 2 nystrøkne skjorter (ta en sjans på at én går an til gjenbruk)
  • 4 truser (jockey-utgaven hvis det blir trangt i kofferten)
  • 2 par strømper
  • 1 ekstra bukse (i tilfelle uheldig søling)
  • Sammenleggbar paraply
  • PC
  • PC-lader og engelsk strømadapter
  • USB minnepinne
  • Toalettartikler i en 1-l pose
  • Kompakt digitalkamera
  • Lommepakning med papirtørkler
  • Hodepinetabletter
  • Visittkort


Jeg er klar!

2 kommentarer:

Frøken Makeløs sa...

Heh, hva er det du mener - at jeg hadde pakket for mye? Nei nei, det er jeg helt uenig i. Og menn og pakking - et mysterium hvordan dere klarer dere med så lite..

Dessuten skulle jeg til Dhaka først og der er shoppingmulighetene mildt sagt elendige, så jeg syns jeg er unnskyldt (at jeg kjøpte ytterligere fem kjoler og to skjørt i Bangkok er en helt annen sak..)

Stian sa...

Hehe. "Hvordan dere klarer dere med så lite".

I rest my suitcase ...