tirsdag, september 27, 2005

Alleer i Skien

En gang skal jeg lage ei bok. Ei bildebok om alleer i Skien.

De fleste nordmenn har knapt noe forhold til Skien som by. Nyhetsbildet om Skien har i det siste har dreid seg om byens (svært sentralt plasserte) papirfabrikk Union skal overleve eller ei. Og det er ikke til å komme vekk fra at den sentrumsnære industrien har vært ett av kjennetegnene med Skien.

Men Skien er også en grønn by, med en perle av innsjø i midten. (Det er forøvrig vannfallet fra innsjøen til elva som var grunnlaget for Union.) Tvers gjennom byen strekker det seg en grønn lunge i form av Lundedalen, med ypperlige spasermuligheter enhver søndag. Kloss innpå byen ligger også den alldeles vakre Gjerpendalen.

Men for meg vil Skiens grønne alibi alltid være alleene. Alleene mot Skien og Gjerpen kirker. Rektor Ørns gate, Hesselberggaten. Alleen mot Frogner hovedgård og Fossum, hvor Løvenskiold residerer. Lagmannsgården har også en allé. Mot Nordre gravlund er det en liten en. Luksefjell (bisart nok) har sin egen. Og ikke å forglemme Borgestadalleen, den fredede alleen som omkranser riksveien mellom Skien og Porsgrunn. (Bildet mitt av den i høstprakt hang i mange år på veikontoret i Telemark.)

Men nå har jeg bestemt meg for å starte på scratch igjen: Alleer i Skien. Først ut er maiversjonen av Frogneralleen.


Ingen kommentarer: