søndag, september 04, 2005

iPod

Som halvgammel mann trodde jeg aldri at jeg skulle hive meg på mp3-bølgen. Jeg har da lest om denslags og sett ungdommens ivrige jagen på nedlasting av gratis musikk, men jeg har ikke vært interessert.

Så, på en tjenestereise til USA i sommer, nærmest impulskjøpte jeg en iPod Shuffle (til 129 dollar, jeg har ikke turt å sjekke om det var et bra eller dårlig kjøp). Vel hjemme lastet jeg ned iTunes, fyrte den opp og ble gledlig overrasket! Mange av de gamle favoritt-LP-ene lå der, ferdig digitalisert og klare til kjøp til min nye iPod! 8 kroner per låt!

Dette har virkelig vært snacks. Jeg har hatt et prosjekt gående for digitalisering av den gamle vinylen, men det har vært arbeidsomt og med lav framdrift. Så, når noen nå har tatt seg bryet med å digitalisere for meg, og jeg kan velge på enkeltlåtbasis å betale for musikken, er iTunes blitt det opplagte valget for meg. Så får heller jentungen bestemme hva hun vil gjøre med alle hyllemetrene med LP-er når den tida kommer.

Bob Dylan, Johnny Cash, Manfred Mann, Steeleye Span, Tangerine Dream og Fairport Convention er allerede på plass i iPod-en. Shuffle-utgaven er stor som en lighter, og lades opp på USB-porten. Passer meg ypperlig.

Er det noen som har tips om stash jeg kan kjøpe til Shufflen min? Det hadde jo vært fint å kunne høre på klassikerne på bilradioen, for eksempel? iTunes brenner jo lyd-CD-er fra nedlastet musikk, men oppdatering av iPod-en er jo lettere ... Anyone?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dersom du spør etter tips om musikk, er det nesten umulig å gi. Selv har jeg over to tusen MP3-låter..
Men én ting jeg har satt pris på, særlig når jeg skal kjøre langt, er å låne lydbøker på biblioteket som jeg så har gjort om til MP3-filer og så lastet de inn på MP3-spilleren min - det er sak med 20GB hardisk som rommer myyye.

Stian sa...

Hei, Arne! Takk for at du både leser og gir tilbakemelding!

Det er digitaliseringa av de gamle vinyl-LP-ene som er kinkig. Burde ikke du ha det samme problemet? Hvordan hører du på Pussycats-skivene nå til dags?

Lydbøker er et ypperlig tips til alle og enhver. Jentungen er frelst, det er helligdag når hun åpner en ny. Selv har jeg vært sparsom i innkjøp og lån til meg selv til nå. Per dato er "Populærmusikk fra Vittula" den eneste lydboken jeg har kjøpt, men til gjengjeld er den flittig hørt.

Anonym sa...

Jeg startet for noen år siden med å digitalisere LP-samling men gav opp pga at det tok så mye tid. Dessuten fant jeg ut at mesteparten av de gamle jeg liker likevel er å få tak i på CD i bedre teknisk kvalitet enn mine plater med riper og det hele.. Riktignok så er ikke jeg noen særlig fan av mer smale ting som noe av det norske - du nevner Pussycats. Stadig mer av smale ting er sessuten blitt digitalisert i de seinere åra.