fredag, desember 14, 2007

Weinachtsmarkt

Som Frøken Makeløs korrekt påpekte, kan det å reise i jobben være en blandet glede. Selvfølgelig er det både nyttig og artig å møte kolleger fra andre steder på kloden og å se nye steder, men det er ofte lange dager og ukurant arbeidstid. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vekkerklokka har ringt 04:15 for å kunne rekke første fly til Europa. Og å komme hjem fra jobbreise 01:15 natt til lørdag ødelegger fort helgen.

For å veie opp for ulempene som følger med, gjelder det å forberede oppholdet på gjestearbeidsstedet best mulig. Da kan man få litt kvalitetstid ut av en frikveld. Mine tips for å få best mulig fritidsopplevelser ut av en jobbreise er som følger:


  1. Reis lett, helst kun håndbagasje. Du sparer tid på flyplasser og ved annen forflyttelse. En flyhyllestørrelse bag med skulderstropp er etter min mening det mest fleksible.
  2. Velg et hotell i sentrum. Sats heller på offentlig transport til og fra jobbstedet.
  3. Ta med kart, både oversikts- og detaljerte. Jeg bruker utskrifter fra Mapquest. Ok, det betinger selvfølgelig at besøksstedet har kommet til et utviklingsnivå hvor digitaliserte kart er tilgjengelige.
  4. Sett deg inn i offentlige kommunikasjonsmidler. I London, f.eks., har Transport for London egne oversiktskart for å komme seg rundt.
  5. Google besøksstedet. Kanskje det skjer noe spesielt?


Det var ved å følge punkt 5 jeg oppdaget at Aachen er en berømt juleby og har et meget populært julemarked som det går an å besøke etter arbeidstid. Glühwein og heit bratwurst smaker utmerket når temperaturen er 3 grader og det blåser ganske friskt.


Inngangen til julemarkedet.


Stinn brakke foran Glühwein-serveringsbrakka


Helårs julebutikk!


Med kjappe steg rakk jeg også en omvisning i Aachen domkirke. Gotikkens høyalder, med neste 30 meter under taket.

Ingen kommentarer: