torsdag, februar 12, 2009

Ny nabo

Franskmennene sliter med å uttale etternavnet mitt. 'Høiset' er ikke vanlig tungegymnastikk på fransk. 'H' først i ord uttales ikke, 'ø' mangler de og 't'i slutten av ord er stum. Da står vi igjen med en versjon som ligner 'Isé', og franskmennene skjønner at det ikke er riktig, heldigvis. På lokaltrykte adgangskort blir navnet gjerne 'Hoiset' (trykkemaskinen mangler 'ø'), som uttales 'Oasé', og det har jeg lært meg til å reagere på. Høiset, Oasé. Whatever. Jeg er ikke kresen på det. Jeg svarer på Stian og Stiå, også.

Nå er det ikke bare utlendingene som har problemer med navnet mitt, jeg har også problemer med deres navn, når sant skal være sagt. Jeg har nemlig fått en ny nabo. Jeg har ikke møtt denne nye naboen ennå. TEXEIRA LOPES, står det på ringeklokka. Er det en dame? Er det en mann? Er det et par, som i familien Texeira & Lopes? Er hun/han/de meksikanske? Hm.

Til slutt: Jeg gjentar meg selv med bilder av Triumfbuen i denne bloggen. Men: 1) Det er et praktfullt monument, 2) Den er veldig fotogen, 3) Det er også naboen min (ikke ny, rikignok) og 4) Det er artig å se hvordan den står fram under ulike omgivelser. Bær over med meg.


Triumfbuen mot klar februarhimmel.

Ingen kommentarer: