lørdag, februar 14, 2009

Valentinerdagen i Frankrike

Det er Valentinerdagen i Frankrike, også. Litt annerledes enn i Norge, hvor jeg knapt merker den. Men her kommer den veldig nærme. Par leier intenst på hverandre, bakeriene selger hjerteformede kaker, blomster fallbys overalt og 50-åringer kliner på Metroen.

For noen år siden hadde jeg med jentungen (12) til Montmartre, på utsiktspunktet foran Sacre-Coeur. "Hit kommer alle ordentlige kjærestepar," betrodde jeg henne. Hun tygde på det faktumet, men kjærestebegrepet var den gangen litt abstrakt for henne, så hun utfordret ikke påstanden.

Men i dag, på Valentinerdagen, virket det som all verdens kjærestepar hadde bestemt seg for å besøke trappa til Sacre-Coeur.



Tett av par på trappa foran Sacre-Coeur.




Sacre-Coeur.


For de av dere som har et forhold til Paris som preges av filmen den fabelaktige Amélie, kan jeg berette at kafeen Amélie jobbet på, "Café des 2 moulins" (kafeen To møller) finnes i virkeligheten. Den har adresse 15 rue Lepic, og er stinn av filmturister. For alt jeg vet, kan det tenkes de selger endivegrateng.



Café des 2 moulins, hvor Amélie jobbet.


Update 31. mars 2009: Café des 2 moulins er for tida under oppussing, og dermed stengt ...

Ingen kommentarer: